Hulda-vientipalkinto Roviolle ja Mikael Hedille

Rovio ja Mikael Hed palkitaan elokuva- ja TV-alan vientipalkinto Huldalla

Elokuva- ja TV-alan vientipalkinto Huldan saa tänä vuonna Rovio Entertainment ja Angry Birds -elokuvan vastaava tuottaja Mikael Hed. Palkinto myönnetään työstä, jolla suomalaisen luovan teollisuuden vienti on viety täysin uudelle tasolle.

Angry Birds Movie on kaikkien aikojen kaupallisesti menestynein elokuva, joka Suomesta on maailmalle ponnistanut. Lipputuloja elokuva on kerännyt lähes 350 miljoonaa dollaria. Lisäksi elokuva on toiseksi menestynein pelien pohjalta syntynyt elokuva koko maailmassa.

”Viime vuonna kansainvälisiä menestyksiä nousi Suomesta ilahduttavan monta, mutta voittajasta ei ollut epäselvyyttä. Angry Birds -elokuva paalutti aivan uudelle tasolle menestyksen, jonka me suomalaiset voimme saavuttaa. Se on myös mahtava esimerkki siitä, mihin määrätietoinen brändinrakennus parhaimmillaan johtaa”, kertoo palkinnon myöntävän Audiovisual Finlandin toiminnanjohtaja Johanna Karppinen.

Palkinto myönnetään perjantaina 24.3.2017 elokuva-alan Jussi-juhlassa Angry Birds -hahmot ja brändin luoneelle Rovio Entertainmentille sekä historiallisen elokuvan isähahmolle, vastaavalle tuottajalle Mikael Hedille. Palkinnon luovuttaa elinkeinoministeri Mika Lintilä Rovio Entertainmentin toimitusjohtaja Kati Levorannalle.

”Taloudellisen menestyksen lisäksi raati on vaikuttunut siitä, miten Mikael Hedin johdolla elokuvahanketta vietiin eteenpäin. Etenemisessä näkyi määrätietoinen ja kunnianhimoinen visio sekä rohkeus ottaa suuria taloudellisia riskejä. Tekijätiimiin haettiin mukaan alan kovimpia kansainvälisiä osaajia, mutta samalla pidettiin huolta siitä, että osaamispääomaa hyödynnetään ja kartutetaan myös Suomessa”, Karppinen tiivistää Hulda-raadin perustelut.

”On ilo luovuttaa palkinto Roviolle ja Mikael Hedille. Alkuvuodesta käynnistetyn av-alan tuotantokannustimen myötä uskomme, että elokuvantekijöiden Suomi näkyy yhä laajemmin maailmalla. Suomessa on erinomaista osaamista ja lukuisia näyttöjä menestyksestä. Angry Birds –elokuva asettaa riman korkealle tasolle,” toteaa elinkeinoministeri Lintilä.

”Olemme äärimmäisen kiitollisia saamastamme huomionosoituksesta. Mikael Hedin johdolla toteutettu Angry Birds -elokuva ja sen menestys maailmanlaajuisesti on ollut yhtiöllemme aivan ainutlaatuinen saavutus. Sen myötä Angry Birds -brändin tunnettavuus on myös vain entisestään kasvanut”, toteaa Rovio Entertainment Oy:n toimitusjohtaja Kati Levoranta.

Huldan lisäksi raati haluaa nostaa kunniamaininnoilla esiin TV-sarja Sorjosen sekä SuomiLove-formaatin. Sorjonen (Bordertown) oli viime vuonna kansainvälisesti myydyin kotimainen TV-sarja sen levittäydyttyä jo lähes 40 maahan. SuomiLove on ensimmäinen kansainväliseen tuotantoon mennyt TV-formaatti, joka kilpailee useissa maissa prime time -ohjelmapaikasta muun muassa sellaisten megaformaattien kuin X Factor, Talent ja The Voice kanssa.

AV-alan vientipalkinto Huldan myöntää elokuva- ja televisioalan vientiorganisaatio Audiovisual Finland. Palkinto jaetaan vuosittain kotimaiselle audiovisuaaliselle tuotannolle, henkilölle, yritykselle tai työryhmälle, joka on osoittanut innovatiivisuutta ja tehnyt selkeän kansainvälisen läpimurron alallaan, ja inspiroi muita toiminnallaan.

Palkinnon nimi juontaa juurensa Hella Wuolijoen näytelmän pohjalta tehtyyn elokuvaan Juurakon Hulda, joka ilmestyi vuonna 1937. Elokuvan Hollywood-versio Farmer´s Daugher sai ensi-iltansa New Yorkissa vuonna 1947 ja se voitti parhaan naispääosa-Oscarin (Loretta Young).

Hulda-juryyn kuuluivat Sari Väänänen (Suomen elokuvatuottajien keskusliitto SEK ry), Stiina Laakso (Suomen audiovisuaalisen alan tuottajat Satu ry), Kirsi Colliander (AV-tuottajien tekijänoikeusyhdistys Tuotos ry), Liisa Vähäkylä (Finnanimation ry), Valtteri Niiranen (Kopiosto ry), Riina Liukkonen (Suomen elokuvatoimistojen liitto SEL ry) ja Päivi Nummi-Aho (Oy Yleisradio Ab).

Lisätietoa Hulda-palkinnosta ja sen myöntämisestä

Johanna Karppinen
toiminnanjohtaja, Audiovisual Finland
johanna@audiovisualfinland.fi